Bankobranie: najlepsze promocje bankowe: Citibank: zmiany opłat i prowizji od marca 2018 roku

650 zł od VeloBanku600 zł od Santandera ⭐ 500 zł od: Millennium, ING i Aliora900 zł od Citi

21.12.2017

Citibank: zmiany opłat i prowizji od marca 2018 roku

Klientów Citibanku wśród Czytelników bloga na pewno nie brakuje.

Zmiana opłat i prowizji w Citibanku od 1. marca 2018 r.
Wszak bank ten wyjątkowo często serwuje promocje kart kredytowych, ale i - od pewnego czasu - także kont osobistych. W przedświątecznej atmosferze, gdy wielu życzy sobie "spokojnych świąt" Citibank postanowił jednak poinformować o zmianach. Przyglądam się czy i na ile uderzą one po kieszeni.

Mijający 2017 rok był względnie spokojny w temacie zmian opłat i prowizji. Bez podwyżek i zmian w ofertach banków się wprawdzie nie obyło (zwłaszcza w pierwszych miesiącach roku), ale rewolucje cenowe też nas ominęły. Co zatem teraz zapowiedział Citibank? Sprawdzam.

Na wstępie uspokoję. Podstawowe opłaty za posiadanie karty Citi Simplicity czy innych kart kredytowych, a także opłaty za prowadzenie konta Citi Priority (tudzież warunki zwalniające z takich opłat) nie ulegają zmianie. Co nie znaczy jednak, że nie można nadziać się na inne koszty.

Niżej opisane zmiany dla obecnych klientów banku w życie mają wejść od 1.03.2018 r. Jest więc czas, by na nie zareagować.

Karty kredytowe - uwaga na nośnik zbliżeniowy i nadpłaty


W nowej tabeli opłat i prowizji pojawiają się następujące nowości:
"Opłata roczna za wydanie i możliwość korzystania z każdej Karty dodatkowej (z wyjątkiem karty Citibank MasterCard World Signia Ultime/Citibank World Elite MasterCard Ultime) dla kart wydanych od 1.03.2018 
Karty Silver - 4 zł miesięcznie (48 zł w skali roku); karty Gold, World, PremierMiles - 9 zł miesięcznie (108 zł w skali roku); karty Platinum - 11 zł miesięcznie (132 zł w skali roku)"

Jeśli więc bliskiej, zaufanej osobie chcesz udostępnić możliwość korzystanie ze swego liitu kredytowego (na Twej karcie głównej) to... zastanów się. Osoba zaufana Cię nie naciągnie, ale bank skasuje.
"Opłata za każdy Nośnik zbliżeniowy (z wyłączeniem kart wydanych od 18.12.2011 do 09.08.2012) - 5 zł miesięcznie"

Aż 5 zł miesięcznie (czyli 60 zł rocznie!) przyjdzie płacić osobom, które posiadają nośnik zbliżeniowy do swej karty kredytowej. Ale co ważne: nie chodzi tu funkcję zbliżeniową posiadanej karty w tradycyjnej, plastikowej formie, ale o dodatkowy nośnik, np. w formie naklejki (którą można umieścić m.in. na telefonie i w taki sposób płacić bez sięgania po portfel z gotówką czy kartami).
"Opłata miesięczna z tytułu obsługi nadpłaty na rachunku karty kredytowej, naliczana w przypadku wystąpienia w cyklu rozliczeniowym salda dodatniego równego lub wyższego niż 200 zł. – 20 zł"

To już niestety opłata, którą uznać należy za typowy haczyk. Jeśli dokonasz nadpłaty na karcie... to bank za to skasuje aż 20 zł. Trudno (przynajmniej mnie) takie opłaty zrozumieć, bo przecież taka nadpłata to żadna korzyść dla klienta, a pieniądz jest na rachunku banku. No ale skoro taka zasada ma obowiązywać, to na kartę nie warto już wpłacać więcej niż to jest należne. Trzeba też uważać na sytuacje, gdy to bank wypłaci Ci środki na rachunek karty kredytowej, które spowodują taką nadpłatę. A sytuacje takie się dzieją np. wskutek promocji. Były już różnego rodzaju akcje banku z premiami pieniężnymi (m.in. programy poleceń), gdy premie wypłacane były na rachunek karty kredytowej i powodowały spłatę wykorzystanego limitu kredytowego albo nadpłatę, gdy ktoś z karty nie korzystał lub miał ją spłaconą. Teraz będzie trzeba być czujnym.

Pozostałe zmiany w tabeli opłat i prowizji w zakresie kart kredytowych są związane z wycofaniem produktów z oferty (m.in. karty Citibank Student czy ubezpieczenia w postaci Pakietu Bezpieczeństwa). Są też zmiany zapisów dotyczących prowizji i opłat za obsługę plantu spłat ratalnych "Komfort". Zainteresowanych odsyłam do szczegółów w wykazie, który podlinkowuję na końcu wpisu. Bankobiorców, którzy takich kosztów unikają, te zmiany raczej już nie dotyczą.

Konta osobiste - nowe opłaty m.in. za CitiPhone


400, 700, a nawet więcej złotych można było zyskać w promocjach, które Citibank zaserwował w tym roku dla osób otwierających konto osobiste Citi Priority. Czas wypłaty gratyfikacji w tych promocjach został rozłożony na dość długi okres, więc dobrze sprawdzić co zmieni się od 1.03.2018 r..

A zmiany są m.in. przy pozycji "opłata miesięczna za dostęp do CitiPhone (serwis bankowości telefonicznej)", gdzie dotąd widniała stawka 0 zł. Zastąpi ją następujący zapis:
"0 PLN, gdy w danym miesiącu średnie saldo na wszystkich rachunkach min. 100 000 PLN; 6 PLN w pozostałych przypadkach"

Opłata za dostęp do telefonicznej obsługi w Citibanku nie jest nowością. Bank wprowadził ją już ponad 3 lata temu dla posiadaczy kart kredytowych, co wtedy uznałem za jedną z najbardziej kuriozalnych opłat. Bo płaci się nawet nie za korzystanie z usługi, ale za sam dostęp do niej. Tu jednak jest dobra wiadomość. Z usługi można po prostu zrezygnować. Dyspozycję można złożyć (i najlepiej to zrobić najpóźniej do lutego 2018 r.) na infolinii banku bądź w bankowości internetowej (po zalogowaniu w sekcji "Kontakt" wyślij wiadomość: "Rezygnuję z usługi CitiPhone").

Na infolinię nie radzę dzwonić teraz, bo oczekiwanie na połączenie z konsultantem jest wybitnie długie (zapewne wielu klientów dzwoni w sprawie obwieszczonych zmian). Gdy kontaktowałem się by jedną ze spraw wyjaśnić w kontekście przygotowania niniejszego wpisu na zgłoszenie konsultanta, wsłuchując się w muzyczkę, czekałem 27 minut!

Podobnie jak przy kartach kredytowych, tak i przy koncie osobistym pojawi się opłata miesięczna za nośnik zbliżeniowy w formie naklejki (5 zł miesięcznie).

Zmianie ulegną też opłaty za różnego rodzaju zaświadczenia i potwierdzenia wystawiane przez bank na życzenie klienta. W większości przypadku jest to wzrost opłat (choć są pozytywne wyjątki, jak obniżenie opłaty za zaświadczenie o posiadaniu konta w wersji papierowej, które stanieje - cena z 30 zł zostanie ścięta o połowę).

Za plus uznać należy zmianę maksymalnych dziennych limitów dla kart wydawanych do konta. W bankomacie będzie można już wypłacać nie 6 000, a nawet 25 000 zł dziennie.

Podobne zmiany jak posiadaczy konta Citi Priority spotkają osoby mające CitiKonto (jedyną różnicą jest brak zmiany opłaty za usługę CitiPhone, bo ta już przy tym koncie była). Z kolei dla posiadaczy konta Citigold i Citigold Private Client jedyne zapowiedziane zmiany to opłaty za zaświadczenia.

Bądź na bieżąco z promocjami bankowymi, najlepszymi lokatami, a także ze zmianami w ofertach banków, które wprowadzają nowe opłaty i podwyżki. Zapisz się na bezpłatny newsletter (to zero spamu, a jedynie powiadomienia o nowych wpisach na blogu, które wysyłam zazwyczaj 2 razy w tygodniu). Zapis na newsletter zajmie Ci chwilę (i tak samo szybko wypiszesz się ze subskrypcji jeśli kiedyś, z jakiejkolwiek przyczyny, tak postanowisz):
Adres e-mail

Przydatne dokumenty:

50 komentarzy:

  1. Zmiany od 1. marca to w Citi tradycja. W tym roku było to samo.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak wyślę przez bankowość zlecenie wyłączenia CitiPhone to dostanę jakieś potwierdzenie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz sobie pobrać potwierdzenie wysłania w PDFie.

      Usuń
    2. Ja jak wyłączałem Citiphone przy karcie Simplicity poprosiłem o potwierdzenie i taką wiadomość dostałem.

      Usuń
    3. A czy wyłączenie na karcie kredytowej oznacza wyłączenie dla konta czy to działa odrębnie?

      Usuń
  3. No to na CitiPhone chyba najwięcej osób może się teraz złapać. Pamiętam jak wprowadzili przy kartach kredytowych. Nawet kilka miesięcy po można było natknąć się na pytania: skąd ta opłata? Co to ? Itp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I o to chodzi bankom. Dać za darmo, a później zarobić na takich którzy przegapią/oleją wprowadzone opłaty. W informacji o zmianach jakoś nie widzę że CitiPhone można wyłączyć więc klienci nie wiedzą i będą płacić.

      Usuń
  4. Zadam teraz niestandardowe pytanie - wszakże z tego co mówi mój kolega - z takowych słynę, mianowicie: 1. Czy zmiana dotycząca nadpłat dotyczy AML (anti money laundry), ponieważ ludzie wpłacają na KK środki, a później ich "zwrot" są traktowane jako czyste pieniądze wchodzące do obiegu bankowego?

    2. Czy wprowadzenie opłaty 10 PLN za "spłatę KK citi w ATM" jest spowodowane AML'em?

    3. Czy codzienne nadpłaty na kartę kredytową (np. po 200-300 PLN) mogą wzbudzić podejrzenie ze strony Działu Fraud Risk / AML?

    OdpowiedzUsuń
  5. Mr Zlotowa skąd mam wiedzieć czy mam nośnik zbliżeniowy? Tzn nie korzystam ale nie pamiętam czy coś takiego mi wydawali...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinieneś mieć widoczną wśród kart. Będzie odrębna pozycja i numer

      Usuń
  6. Ja też mam nadpłatę na karcie kredytowej pozostałą po promocji w wysokości ..... aż 0,36 zł. Mnie akurat łatwo zrozumieć dlaczego bank chce pobierać opłatę za nadwyżkę na karcie i mylisz się Mr. Złotówa że trudno to zrozumieć i że to żadna korzyść dla klienta, no może nie każdego, ale nie brak takich cwaniaków, którzy właśnie tworząc nadpłatę na karcie unikają w ten sposób zajęcia pieniędzy przez komornika i inne organy, bo to nie konto, a z karty kredytowej nikt tego nie ściągnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oooo, nawet o tym bym nie pomyślał ;) No ale potrzeba matką wynalazków, a ja takich potrzeb unikania komornika itp. nigdy nie miałem.

      Usuń
    2. z drugiej strony ciężko dostać KK z komornikiem na karku z drugiej strony ktoś kto unika komornika raczej nie wpuszcza pieniędzy w obieg bankowy. pozdrowienia dla pana mateuszka

      Usuń
    3. Też mi się wydaje że osoby z komornikiem raczej nie są takimi które nadpłacają kartę kredytową. Raczej mają ją wykorzystaną do granic możliwości.

      Usuń
    4. a alimenciarze?

      Usuń
    5. No tak, tylko dlaczego zwykli klienci mają płacić za praktyki cwaniaków. To w dalszym ciągu nie jest uzasadnienie dla wprowadzenia takiej opłaty.

      Usuń
    6. Ale kumacie, że to żaden AML a co najwyżej uczestnictwo w "oszustwie" i pobieranie za to prowizji? Ktoś kto celowo nadpłaca KK, bez problemu te 20 PLN / miesiąc przeboleje. Tak samo ktoś kto celowo spłaca KK w ATM.

      Usuń
  7. A co w przypadku jeśli naklejka zbliżeniowa nie została aktywowana? Czy opłata będzie pobierana? I jak można z niej zrezygnować?
    Przy okazji nauczka nie brać żadnych dodatkowych produktów. Pytam: czy korzystanie z tej naklejki jest bezpłatne? Konsultant: Tak. Miesiąc później zmiana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej opłata też będzie. Zrezygnować możesz jak z karty - na infolinii lub w CitiOnline.

      Usuń
    2. Dziękuje

      Usuń
  8. W moim przekonaniu chodzi o to ,że jezeli masz nadpłatę na karcie kredytowej to bank Ciebie zmusza byś wydawał nia dalej pieniądze, nie wypłacisz tego z bankomatu, przelewu też nie zrobisz, bo odsetki ,jedyne co pozostaje to wydawać. Założyłem konto w Citi Prioriti i KK w Listopadzie, mam wyłączoną usługe citiphone czy bede musiał raz jeszcze ją wyłączyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie no jak masz wyłączoną to spoko. Nie da się wyłączyć wyłączonego ;)

      Usuń
    2. Pamiętajcie nie pomylić CitiPhone z CitiAlerts czy czymkolwiek innym. Bo to zupełnie różne rzeczy. No i wyłączenie CitiPhone przy karcie kredytowej to jedno, a przy koncie to drugie. Właśnie dzwoniłem w tej sprawie.

      Usuń
  9. Przepraszam zadam jeszcze raz pytanie, jeśli nośnik zbliżeniowe nie został aktywowany to poco rezygnować z niego poprzez infolinię? za nieaktywny też będzie opłata? to nieaktywny mam im odesłać do banku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z karty można zrezygnować przez stronę citi. Po zalogowaniu na konto trzeba wybrać 'usługi i profil' => wyszukać kartę oznaczoną jako naklejka zbliżeniowa kliknąć zarządzaj => wyszukać opcję zamknij kartę, kliknąć. Pojawi się informacja o zamknięciu i o koniecznosci zniszczenia karty

      Usuń
    2. Ok dziękuję. Właśnie dowiedziałem się na infolinii że za nie aktywowany nośnik trzeba będzie też płacić.

      Usuń
  10. umowa o kartę wypowiedziana w trybie natychmiastowym przez system transakcyjny Citi dnia 17.12.2017. W dniu następnym przyszła wiadomość w systemie transakcyjnym że karta zostanie zamknięta 22.12.2017. Dziś po zalogowaniu potwierdzam że kartę i naklejkę usuneli.

    OdpowiedzUsuń
  11. Czyli te zmiany to też okazja do wypowiedzenia umowy w trybie natychmiastowym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak i warto to zrobić jeszcze w 2017 r. bo często karencję liczą od 1. stycznia więc może być tak że będzie kiedyś liczone od 1.01.2018 :)

      Usuń
    2. I to jest dobry pomysł. Ale wtedy raczej nie zaproponują nic na zatrzymanie. A ja jak złożyłem wypowiedzenie karty to dostałem moneyback 10% do 200 zł.

      Usuń
    3. Ja tez dostałem 10% ale teraz trzeba trzymać KK ze względu na 700 zl zwrotu.

      Usuń
    4. U mnie tak samo. Bym sobie z karty zrezygnował ale muszę trzymać bo konto Prioriti mam w promocji. No ale jak darmowa to jakoś nie ciąży. Jedyna wada to karencja na przyszłość.

      Usuń
  12. 6 zł miesięcznie za możliwość rozmowy z konsultantem! Za samą możliwość. Co jeszcze są w stanie wymyślić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe czy jak kto ma TOR i KK i nie wyłączy to pobiorą mu podwójnie?

      Usuń
  13. Mam kk Citi, dostalem nowa Toip, widzialem te nowa oplate 20 zl za saldo dodatnie >= 200 zl i jestem wkurzony. Od lat jestem klientem Citi i z irytacja obserwuje, jak Citi robi sie coraz bardziej wrogie.

    1) Takie saldo moze wystapic zupelnie nie z "winy" klienta! Wystarczy, ze np. zwroce kupiony towar i sklep zwroci mi zaplate. Albo zdarzy sie, ze platnosc zostala pobrana z kk _wbrew_ woli klienta (np. blad sklepu lub przestepstwo), zloze reklamacje i Citi uzna rachunek kk. I saldo dodatnie wystapi, potencjalnie rowne albo wyzsze niz 200 zl.

    2) Ta "karna" oplata zgodnie z Toip zostanie pobrana nawet jesli udaloby mi sie wyplacic nadplate bardzo szybko (co zreszta wiazaloby sie z niechcianym wydatkiem lub z kolejna oplata). Sformulowanie jest "w przypadku wystąpienia", czyli wystarczy, ze nadplata byla na koncie nawet przez minute.

    Cos takiego jest zgodne z prawem??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej zgodne bo wątpię by coś podobnego było w klauzulach abuzywnych Uokiku.

      Co do zwrotów to raczej są one jeszcze w czasie gdy nie zdążysz spłacić wykorzystanego limitu ale to nie zmienia faktu ze wprowadzenie takiej opłaty jest słabe i głupie. Osobiście gdyby mnie przyszło ponieść taką opłatę nie z mej winy (np. gdy był zwrot) to składałbym reklamację.

      Usuń
    2. Zwroty calkiem latwo moga byc dopiero po splaceniu wykorzystanego kredytu. Np. w sieci sklepow sportowych na "D", jesli zakup byl z karta klienta, to mozna zwrocic towar nawet wiele miesiecy po zakupie (oczywiscie jesli go nie uzywales) albo z powodu reklamacji (ja tak mialem z butami - podeszwy pekly prawie po roku i zwrocili kwote bez problemu).
      Pewnie podobnie moze byc, gdy kupujesz wczasy z wyprzedzeniem, a przed wyjazdem okazuje sie, ze nie mozesz pojechac.
      Reklamacje w banku oczywiscie lepiej zlozyc, ale skoro oplata bedzie zgodna z Toip, to moga odpowiedziec odmownie.

      Usuń
    3. Anonimowy24 grudnia 2017 14:02
      2) podejrzewam że system to sprawdzać będzie na koniec dnia a nie każdej miniuty/sekundy 😉

      Usuń
  14. Z jednej strony Citi to chyba jeden z najfajniejszych banków. Promocje wypasione, podejście do klienta pro (miałem 2 reklamacje i 1 problem - wszystko rozwiązane po mej myśli). Do tego zatrzymują klientów zwrotami.
    Ale z drugiej strony jak widzę te ich wymyślne opłaty to odnoszę wrażenie że to inny bank. Jak PKO z dawnych lat. No i jeszcze wada niskie oprocentowanie lokat ale tego się nie czepiam. Są alternatywne wyjścia. Ale ogólnie to chyba w banku mają 2 frakcje które się ścierają bo inaczej tego ocenić się nie da. No ale lepiej by ostatecznie wygrywała to proklincka.

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam
    Citiphone trzeba oddzielnie wyłaczyć na karcie kredytowei i oddzielnie na Priority? W artykule jest info że citiphone będzie płatne tylko dla kont Priority

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdą trzeba osobno wyłączyć ale do karty kredytowej opłata za Citi phone już jest od dawna.

      Usuń
    2. Bez mała 3 lata temu. Na początku klientom włączali Citiphone i trzeba było wyłączać. Teraz podobno już wyłączone jest w standardzie.

      Usuń
  16. Na karcie CityPhone nie mam, a na Umowie o konto CityPriority mam tylko takie wpisy:
    2. Produkty depozytowe - Konto Osobiste Citi Priority
    3. Usługi dodatkowe - Citicard

    Rozumiem że usługi CityPhone nie mam, ale za to w serwisie City online znalazłem opcję CityAlerts Standart z opłatą 6zł miesięcznie przypisana do KK Simplicity, ale jak dotąd od września nie pobrali ani razu.
    Czy ktoś rozumie o co chodzi z tym CityAlerts? Wyłączyć czy zostawić?



    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam
      Przyłączam sie do pytania powyżej

      Usuń
  17. Pobrali mi opłatę za Citi Phone. Po reklamacji dziś jednak zwrócili.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skąd to zdziwienie? Przecież to bank bezprawnie zmienił umowę z klientem!

      Usuń
    2. Długo czekałeś na rozpatrzenie reklamacji ???

      Usuń
    3. @Anonimowy11 kwietnia 2018 11:49 nie zgodzę się. Z wyprzedzeniem powiadomił o zmianie toip. Umowy nie zmienił.

      Usuń
    4. W każdym normalnym kraju Tojpa jest integralną częścią umowy, ale co ja tam wiem :)

      Usuń

Aktualnie najpopularniejsza promocja:

Rekordowe 500 zł premii za konto w ING Banku Śląskim

Aż tyle do wzięcia za konto osobiste w ING jeszcze nigdy nie było. Do zgarnięcia czeka gwarantowana premia pieniężna 500 zł. Względem poprze...