Bankobranie: najlepsze promocje bankowe: Oświadczenie FATCA - co to jest, kogo dotyczy oraz kto i do kiedy musi je złożyć

650 zł od VeloBanku600 zł od Santandera ⭐ 500 zł od: Millennium, ING, Aliora i BNP Paribas900 zł od Citi

6.11.2016

Oświadczenie FATCA - co to jest, kogo dotyczy oraz kto i do kiedy musi je złożyć

Mieszkasz w Polsce, a Stany Zjednoczone znasz z filmów. Ale i tak musisz oświadczyć czy czasem nie masz obowiązku podatkowego przed amerykańskim fiskusem.

Oświadczenie FATCA - co to jest, kogo dotyczy oraz kto i do kiedy musi je złożyć
FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) to dokument obligujący instytucje finansowe do raportowania Stanom Zjednoczonym o klientach będących rezydentami podatkowymi w USA. Już tylko do końca listopada klienci m.in. banków mają czas na uzupełnienie stosownych oświadczeń. Jeśli takowego nie złożysz... w grudniu bank odetnie Ci dostęp do konta.

W ostatnich dniach otrzymuję coraz więcej wiadomości z zapytaniem o FATCA. Nic dziwnego. O tym temacie robi się coraz głośniej. Chodzi bowiem o dość nieoczekiwany - pomijając już fakt przez wielu poruszany, że też bulwersujący - obowiązek oświadczeń. Poniżej więc odpowiadam na najważniejsze pytania dotyczące FATCA.

Bądź na bieżąco z bankobraniem i bankowością:

Co to jest FATCA?


FATCA jest regulacją, która dotyczy ujawniania informacji o zagranicznych rachunkach osób mających obowiązek podatkowy w USA. W taki sposób Stany Zjednoczone uszczelniają swój system podatkowy i chcą by osoby fizyczne i podmioty muszące płacić podatki w USA rozliczały się także z aktywów posiadanych w innych krajach.

Obowiązek raportowania spoczywa na bankach, SKOK-ach, domach maklerskich, towarzystwach funduszy inwestycyjnych, jak i firmach ubezpieczeniowych na mocy ustawy z października 2015 r. No, ale i te instytucje muszą skądś wiedzieć jakie obowiązki podatkowe ma ich klient, więc wymagają oświadczenia.

Oświadczenie FATCA - jak wygląda?


Wobec zamieszania powstającego wokół obowiązku składania deklaracji, samo oświadczenie należy do nieskomplikowanych. Poza podaniem podstawowych danych identyfikacyjnych (imię, nazwisko, adres, PESEL), odpowiedzieć trzeba na następujące pytania (na przykładzie oświadczenia w BZ WBK):
"Oświadczam, że posiadam obowiązki podatkowe w Stanach Zjednoczonych Ameryki (USA)   
 TAK 
 NIE 
Mój nr identyfikacji podatkowej TIN (Taxpayer Identification Number) w USA ……………………………………………………………………………… 
 Nie posiadam obecnie nr TIN – zobowiązuję się uzupełnić pisemnie dane w terminie do 90 dni"

Lub nieco bardziej rozbudowane (jak w PKO BP), ale i tak sprowadzające się do tego samego:

"1. Czy jest Pan/Pani podatnikiem Stanów Zjednoczonych Ameryki (Szczególną Osobą Amerykańską w rozumieniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA z dnia 7 października 2014 r., zwanej dalej „Umową” - definicja podatnika Stanów Zjednoczonych Ameryki zawarta została w pkt 3 informacji dodatkowej do niniejszego oświadczenia)? 
  Tak 
  Nie 
2. W przypadku zaznaczenia w pkt 1 pola „TAK”, prosimy podać amerykański numer identyfikacji podatkowej (TIN), o ile został nadany: ______________ 
Oświadczam, że: 
 jestem świadomy/świadoma** odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, 
 informacje zawarte w powyższym oświadczeniu są zgodne ze stanem faktycznym i prawnym, a ich wiarygodność potwierdzam własnoręcznym podpisem" 

Kto musi składać oświadczenia FATCA?


Obowiązek składania oświadczeń FATCA obejmuje: 
  • klientów, którzy od 1.12.2015 r. zawarli umowę z bankiem o prowadzenie rachunku finansowego - oświadczenie takie składa się podczas wniosku o produkt i jest ono warunkiem jego otwarcia (w przypadku zawarcia umowy po tym terminie możesz więc odetchnąć z ulgą - oświadczenia teraz składać nie musisz i blokada rachunku w związku z FATCA Ci nie grozi)
  • klientów, którzy umowę o rachunek finansowy zawarli z bankiem w okresie od 1.07.2014 r. do 30.11.2015 r. (w tej grupie występuje największe ryzyko, że komuś może umknąć obowiązek złożenia oświadczenia i w grudniu zostanie bez dostępu do konta)
Z kolei w przypadku klientów, którzy na dzień 30.06.2014 r. posiadali w banku rachunki finansowe to bank dokonuje weryfikacji i ocenia (na podstawie posiadanych informacji oraz dokumentów) czy dany klient spełnia bądź nie spełnia kryteriów podatnika amerykańskiego. W razie konieczności pozyskania oświadczenia od klienta, bank zwraca się z listowną prośbą o jego złożenie lub przedstawienie wymaganej dokumentacji lub wyjaśnień. Odmowa ze strony klienta oznacza wpisanie na listę podlegającą raportowaniu do amerykańskiego fiskusa.
Ćwierknij na Twitterze, by Twoi obserwujący również dowiedzieli się o FATCA: Tweet: #FATCA. Wszystko co warto wiedzieć by bank nie zablokował Ci konta: http://bit.ly/2flpMuQ

Przewijające się pojęcie "rachunek finansowy" oznacza: rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy (ROR, a więc zwykłe konto osobiste), rachunek bieżący, konto oszczędnościowe, rachunek karty kredytowej, rachunek papierów wartościowych jak i rachunek powierniczy.

Jak i do kiedy złożyć oświadczenie FATCA?


Deklarację w zakresie obowiązków podatkowych w USA należy złożyć do 30.11.2016 r. Każdy z banków samodzielnie ustalił akceptowalne formy złożenia oświadczenia. Standardowo można to zrobić w placówkach bankowych, ale w wielu przypadkach również na infolinii lub w bankowości internetowej. Osoby zobowiązane do złożenia oświadczenia banki informują o wymogu FATCA (listownie i/lub wiadomością w bankowości internetowej) i tam również wskazują dostępne formy składania oświadczeń.

Do tematu poważnie podchodzą też banki, więc i na stronach internetowych większości banków można znaleźć zakładki zatytułowane FATCA, gdzie znajdują się największe informacje dotyczące tematu, jak i wskazówki o możliwych opcjach uzupełnienia oświadczenia.

Konsekwencje braku oświadczenia


Termin składania oświadczeń mija 30.11.2016 r. I nie ma co z tym zwlekać do ostatniej chwili. Bo brak oświadczenia na czas spowoduje, że na początku grudnia (w ciągu trzech dni roboczych) zostaniesz bez dostępu do swego konta (włącznie z uniemożliwieniem wypłat pieniędzy). Normalne korzystanie z rachunku zostanie przywrócone dopiero po otrzymaniu przez bank wypełnionego i podpisanego oświadczenia. Ale może to nie nastąpić od razu, bo banki mają na odblokowanie rachunku trzy dni robocze. Lepiej takich niedogodności sobie zaoszczędzić.


Korzystając ze sposobności dzisiejszego wpisu, przypomnę o szczególnie popularnych artykułach z ostatniego tygodnia:

Nie przegap tego co najważniejsze w bankowości i bankobraniu. Zapisz się na bezpłatny newsletter. To zero spamu, a jedynie powiadomienia o nowych wpisach na blogu:
Adres e-mail

29 komentarzy:

  1. Kuriozalna sprawa. Ale co mnie najbardziej dziwi to fakt, że polski rząd się na to zgodził. A pytanie czy coś mamy w zamian? Czy Amerykanie oświadczają o obowiązku podatkowym w Polsce? A może w końcu wycofają nam wizy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No wlasnie wymusili zgode

      Usuń
    2. Wymusili? Jak? Jesli prezydent USA jest przelozonym premier Szydlo to nawet wymuszac nie musieli. Inna sprawa, ze jesli jestesmy jakas tam podkolonia USA, jedynym krajem UE, ktory musi miec wizy do USA, to moze zlikwidujmy w diably polski rzad, ten smieszny kwit -- konstytucje i niech nam urzednicy amerykanscy wprost dyktuja przepisy. Wyjdzie taniej (po angielsku i tak mowimy i mamy wiekszosc produktow). Co sie szczypac...

      Usuń
    3. To nie rząd Szydło, ale rząd Kopacz i PO podpisał umowę i przepchnął ustawę przez sejm. Z tego co kojarzę to miało to miejsce szybciutko na ostatniej sesji tamtej kadencji.

      Usuń
    4. @macias - dlaczego kłamiesz?
      z państw UE wizy do USA potrzebują także - Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Rumunia
      jak by nie patrzeć ruchem wizowym objętych jest prawie 1/5 państw UE ;)

      Usuń
    5. Aczkolwiek USA z nikim z UE takiej przyjaźni jak z Polską nie deklarują. I wszyscy kandydaci obiecuję zniesienie wiz. A później zapominają.

      Usuń
  2. Dobrze że chociaż można to oświadczenie złożyć online.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do mnie przypomnieć o oświadczeniu dzwonił nawet "mój doradca" z oddziału. Nawet na oczy go nie widziałem i nie wiedziałem że taki istniej. Koniecznie chciał mnie pod tym pretekstem zwabić do oddziału by pewnie przeprowadzić rozmowę sprzedażową. Ale też mogłem oświadczyć w bankowości.

      Usuń
  3. Czy ktoś się orientuje jak należy to załatwić w BGŻ Optima?
    Kiedy loguję się do banku i wchodzę w zakładkę "Mój profil", jest tam przycisk "MIFID/FATCA". W treści jest coś o biurze maklerskim i inwestowaniu, czego nie bardzo rozumiem, a na dole oświadczenie do wysłania. Czy to to? Czy czekać na kontakt ze strony banku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tam masz 2 oświadczenia. Pierwsze dot. MIFIDu a więc inwestycji. Nieobowiązkowe jeśli nie masz funduszy. Niżej już na samym dole jest krótkie ośw. FATCA: "Oświadczam, że Osobą Amerykańską. Więcej informacji znajdziesz tutaj"

      Usuń
    2. Ustawiłam na "nie jestem", kliknęłam w "Zatwierdź" i strona się odświeżyła. I to tyle...?

      Usuń
    3. Też tak miałem. No i nie wiem czy się zapisało czy nie :(

      Usuń
    4. Aha, no to mam nadzieję, że to wystarczy. Chociaż mBank jest na tyle łaskawy, że wysyła potwierdzenie na maila.

      Usuń
    5. Taka rzecz, formalność i obowiązek a na jaw wychodzi jak dany bank funkcjonuje. Tyle w temacie. Choć nie jestem jakimś apologetą mBąka ;)

      Usuń
    6. Haha, ja też nie, szczególnie po tym, jak kilka dni po otrzymaniu mailowego potwierdzenia, że nie zgadzam się na telemarketing zadzwoniono do mnie z jakąś ofertą, "bo w systemie nie było zapisane". No ale przynajmniej oświadczenie mam, mogę nim w razie potrzeby "zamachać".

      Usuń
  4. Bank ma obowiązek zwrócenia się o to oświadczenie do klienta czy może być tak że niezorientowani stracą dostęp do kont bez uprzedzenia ze strony banku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bank ma obowiązek poinformować.

      Usuń
    2. Tylko czy wszystkie banki rzetelnie wypełniają ten obowiązek? Sprawa znana jest od roku, do końca listopada zostało już niewiele czasu a z BGŻ OPTIMA nie dostałam żadnej informacji, że mam wypełnić jakieś oświadczenie. Zakładka MIFID/FATCA schowana gdzieś w ustawieniach konta nie załatwia sprawy, bo jeśli ktoś się nie orientuje w temacie to nawet tam nie zajrzy

      Usuń
  5. Konto w Pekao SA od marcu 2015r. i żadnej informacji o FATCA nie dostałem, w oddziale powiedzieli wczoraj że oświadczenie dotyczy tych co mają na kontach powyżej 50000zł i że na razie jest weryfikowana jakaś grupa klientów a ja w tej grupie jeszcze nie jestem. Mówili też że jeśli nic nie dostałem z banku to nie muszę składać oświadczenia. Ciekawe czy konto mi zablokują, ze względu na datę otwarcia konta powinni to oświadczenia przyjąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No własnie. O FATCA mBank podaje szczegółowe info https://www.mbank.pl/pomoc/info/fatca/indywidualny/fatca.html i uzupełniłem oświadczenie. W Pekao też mam konto i tam nawet na stronie nie ma informacji na ten temat! Jest tylko krótki komunikat dla klientów instytucjonalnych, a dla indywidualnych słowem nie zechcieli wspomnieć.

      Usuń
  6. Czy pod pojęciem rachunek finansowy należy tylko rozumieć konto? Lokaty się nie kwalifikują? Mam lokatę w Idea Banku (bez konta). Oświadczenie FATCA mnie nie dotyczy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z Idea Banku miałam telefon w sprawie FATCA, chociaż nie mam w tej chwili u nich żadnego rachunku, w przeszłości miałam lokaty.

      Usuń
  7. Zakładałam konto przez internet w T-Mobile, umowa zawarta dnia 31.01.2016. Dziś zadzwoniłam na infolinię upewnić się, że mam uregulowaną kwestię FACTA - Pani mówi, że nie mam. Złożyłam oświadczenie telefonicznie. Złotówa - nie wiem skąd wziąłeś daty graniczne kto może spać spokojnie - jak widać w mojej sytuacji były mylące. Proponuję Czytającym i tak choćby telefonicznie posprawdzać w swoich bankach tą kwestię żeby nie mieć w grudniu problemu. Złotówa - dobrze, że poruszyłeś ten temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widać że TMUB ma do tego jakieś bardzo elastyczne podejście bo w ostatnim czasie zakładałem 3 konta i wnioskowałem o kartę kredytową. Wszędzie były pytania o bycie "Osobą Amerykańską" i inne wygibasy oświadczeniowe poza wnioskiem o konto w TMUB. Więc dziwne to.

      Usuń
  8. Każdy bank inaczej podchodzi do tematu - generalnie wysłałam wiadomość do każdego z zapytaniem czy mają moje oświadczenia i jeśli nie to czy potrzebują.
    Tym co chcieli uzupełniłam - zazwyczaj można na infolinii lub przez formularz kontaktowy. Marc

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale dobrze rozumiem, że jak mam w banku konta od 10 lat to mnie to nie dotyczy? Bo mój bank się do mnie nie odzywał ani w systemie nic nie "wyskakuje" żaden komunikat ani nic.

    Musiałam wypełnić takie dla firmy w ktorej pracuję, w Aliorze mamy konto, i tam jest lista do zaznaczenia z której nic nie rozumiem, miły pan z infolinii kazął kliknąć przedostatnie, zaufałam mu. To i wybrałam że jesteśmy: "Aktywny Podmiot Niefinansowy (z ang. Active Non-Financial Foreign Entity)"
    Pytanie czy dobrze? Chyba tak bo inne opcje to już zupełnie nie pasowały.

    OdpowiedzUsuń
  10. U mnie wśród znajomych jakiś popłoch. Wszyscy mówią o tym Fatca, już 3 osoby mnie o to zagadnęły. Mam 3 konta i okazało się, że nigdzie składać oświadczenia nie muszę bo 2 z nich zakładałem niedawno a 1 mam od kilkunastu lat.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ostatnio otrzymałem emaila z Idea Banku z prośbą o złożenie oswiadczenia CRS. Ustawa jest z 4 kwietnia 2019r. Jeżeli założyłem rachunek długo przed tą datą muszę składać takie oświadczenie? Ktoś mógłby to szerzej przybliżyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Deklaracje CRS dotyczą okresu przejściowego 1 I 2016 - 30 IV 2017 r. i trzeba złożyć.

      Usuń

Aktualnie najpopularniejsza promocja:

Rekordowe 500 zł premii za konto w ING Banku Śląskim

Aż tyle do wzięcia za konto osobiste w ING jeszcze nigdy nie było. Do wzięcia czeka gwarantowana premia pieniężna 500 zł. Względem poprzedni...